De winnende strategie van de PvdA

De PvdA heeft, na een aantal nipte nederlagen een nieuwe winnende strategie bedacht. De strategie, in de Tao van Yoda ook wel 'als niet zij weten plannen uw, zij niet aanvallen u kunnen' geheten, is erop gericht zoveel mogelijk onduidelijkheid over het verkiezingsprogramma te creëren. 

Deze strategie werd voor het eerst zichtbaar in NOVA. Naar nu blijkt was het gestamelde 'die cijfers heb ik niet paraat' van Cohen géén foutje of misser, maar een welbewuste stap richting een nieuwe koers. Hierna volgden onder meer de gespeelde verwarring over de hoogte van de staatsschuld per capita en de geveinsde onwetendheid over de precieze invulling van het inkomensafhankelijke eigen risico.
 
Tegenstanders van de PvdA beweren dat de PvdA de kiezer in onzekerheid laat of, erger nog, bedriegt. 'Het wordt hoog tijd dat de Partij van de Arbeid eens zegt wat ze nu écht willen' aldus een onbekende bron binnen een willekeurige rechtse partij. Het campagneteam van de PvdA is echter overtuigd van haar gelijk.
 
'De rookgordijnstrategie heeft de afgelopen jaren uitstekend gewerkt voor partijen als het CDA en D66. Niemand wist waar die partijen voor staan en daardoor kon niemand tégen hun plannen zijn. Wij zullen onze plannen, ideeën en grondbeginselen vanaf nu dagelijks veranderen zodat uiteindelijk alleen de warme stem van Job Cohen overblijft. Iedereen die wel eens een door hem ingesproken luisterboek heeft gehoord zal beamen dat hij de enige echte vader van de Staat is.'
 
Vandaag werd bekend dat de PvdA twee verschillende dingen heeft beweerd over het verhogen van de AOW-leeftijd. In documenten die aan het CPB zijn verstrekt wordt deze vijf jaar eerder verhoogd dan ik het verkiezingsprogramma. Gevraagd naar de juiste datum zei een woordvoerder van de partij: "Ik zeg niks, maar misschien verhogen we 'm wel helemaal niet.'
 

Share this