[STEMHOK.NL]    

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen - deze site wordt wekelijks ververst

           

 

Geef je op voor de
wekelijkse
Stemhok nieuwsbrief
E-mailadres:
Geef je op
Meld je af

 

 

 

 

 

 

 

 

      Verkiezingsspots, met nog 17 weken te gaan:
ChristenUnie en D66


Door de redactie van Stemhok.nl

Wie in Amerika president of senator wil worden, heeft een oorlogskas van vele tientallen miljoenen dollars nodig De verkiezingsstrijd wordt vooral uitgevochten tijdens de prime-time reclameblokken. Hoe meer reclamezendtijd, hoe groter de kans dat de zwevende kiezer op jou stemt. In Nederland krijgen politici hun zendtijd voor politieke partijen gratis in de schoot geworpen. Kunnen zij die weelde aan? Stemhok.nl beoordeelt tot de verkiezingen alle spotjes.


ChristenUnie
Gezien: Dinsdag 15 januari, 17.22 uur, Nederland 2

De tweede flitsende televisiespot van de ChristenUnie brengt lijsttrekker Kars Veling naar een biologische melkveehouderij. De boerin heeft iets unieks in haar stal. Kunst voor Koeien. Voor haar dankbare dieren geen kale muren, maar schilderingen van weidse polderlandschappen met koeien, molens en sappig gras.

Kars Veling komt goed over als geïnteresseerde, tien jaar jongere bezoeker. Zijn gastvrouw mag zelfs jij tegen hem zeggen. De belofte is duidelijk: met de ChristenUnie blijft het romantische boerenleven bestaan. Zo hoort het!

Eindoordeel:
Niveau plattelands-tv



D66
Gezien: Maandag 14 januari, 15.40 uur, Nederland 2

Bijeenkomsten in bedompte zaaltjes, dat is hoe D66 de politiek graag toont. Niks geen felle betogen, inspirerende beelden of ludieke acties. Nee, het armlastige D66 toont simpelweg een partijbijeenkomst.

De regisseur van dit filmpje heeft, heel artistiekerig, gekozen voor zwartwit. Dat past dan ook uitstekend. De sfeer op het D66-congres is als bij een ARP-bijeenkomst in 1952, maar dan met iets meer vrouwen. Onwillekeurig vraag je je af of zwartwit-beelden goedkoper waren dan kleur. Het campagneteam kon slechts een klein groen streepje langs de bovenrand van het scherm betalen.

Onder het groene streepje wordt de kijker vergast op platitudes van Thom de Graaf, en op ministers van D66 – heel gewone mensen – die aan de bar een biertje drinken met partijleden, stuk voor stuk al even gewone mensen. Dit alles wordt afgewisseld met shots van de zaal: vermoeid ogend klapvee en heel veel lege stoelen. Dit is politiek, D66-style.

Eindoordeel:
Uitvaarttelevisie



Week 2: Vier nieuwe partijen en de PvdA

Week 7: D66 en de ChristenUnie

Week 15: VVD en GroenLinks

Week 16: CDA, PvdA en Groen Links

Week 17: ChristenUnie en D66

Week 18: VVD, ChristenUnie en SP


[Terug naar hoofdmenu]
 

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen

Blijf op de hoogte van het laatste campagnenieuws en geef je op voor de e-mailservice van Stemhok.nl.
Zelf schrijven voor Stemhok.nl? Stuur dan een e-mailbericht naar info@stemhok.nl en meld je aan.
Waarschuwing: Iedere gelijkenis met bestaande personen, gebeurtenissen en/of partijen berust geenszins op toeval.