[STEMHOK.NL]    

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen - deze site wordt wekelijks ververst

           

 

Geef je op voor de
wekelijkse
Stemhok nieuwsbrief
E-mailadres:
Geef je op
Meld je af

 

 

 

 

 

 

 

 

      Partij van de Fratsen

Door Abel Schoenmaker en Pieter van der Straaten

De campagne van de PvdA onderscheidt zich door diversiteit. Waar een partij als Leefbaar Nederland zijn leden noodgedwongen met inhoudelijke punten moet lastigvallen, daar kan de grootste en langst bestaande regeringspartij zich enige frivoliteiten veroorloven. Maar ook hier is de link met het bedrijfsleven wel erg doorzichtig. Wat te denken van een “sterke en sociale” PvdA-fiets, uitgevoerd in stemmig rood, en voorzien van de onvermijdelijke campagneleus. Er moet een kleine zeshonderd gulden voor worden neergeteld, maar dan maak je als partijlid meteen de blits met je milieubewuste reclame-Kronan.

Het is ook mogelijk een gratis campagne-cd aan te vragen, zelfs voor niet-leden. Zo lang de voorraad strekt, natuurlijk. Het campagneteam voelt zich sterk genoeg om de kwaliteiten van de ”cd met campagnenummers” in twijfel te trekken. “Vormen ze een swingend hoogtepunt of juist een dramatisch dieptepunt? Hebben we hier een briljante cd in handen of compleet het tegenovergestelde?” Het blijkt dat de nummers “gebruikt worden door Europese zusterpartijen”, zodat niemand in Nederland zich beledigd hoeft te voelen.

De PvdA heeft zelfs nog beter dan Leefbaar Nederland afgekeken waar het bij Amerikaanse partijconventies om draait: zien en gezien worden. Bij duizenden Amerikanen hangt in de woonkamer een foto van een gezinslid dat de President de hand schudt. Dat kunnen wij ook, moeten ze op het partijbureau van de PvdA gedacht hebben. Wie droomt er tenslotte niet van om schouder aan schouder met Wim Kok te worden vereeuwigd? Speciaal voor deze dromers heeft de PvdA een professionele fotograaf ingehuurd. Iedereen kan nu met de minister-president gekiekt worden. Of, als hij even naar de wc moet, met Sharon Dijksma natuurlijk.

Ook probeert de PvdA zijn voordeel te doen met zweverige managementfilosofieën. Speciaal voor raadsfracties met hommeles in het algemeen, en fracties met een multiculti-clash in het bijzonder, is er een heuse “diversiteitsaudit”. Door middel van “het stellen van en beantwoorden van vragen wordt inzicht verkregen in de werking van fracties.” Je zou verwachten dat een partij die al meer dan vijftig jaar bestaat, inmiddels wel zo’n beetje weet wat er in gemeenteraadsfracties omgaat. Maar nee, er moeten “nieuwe inzichten”worden opgedaan, waardoor de fractie beter gaat samenwerken. Zodoende kan ook de kwaliteit benut worden. De enige conclusie (of heel Cruijffiaans en dus hip: conseclusie) luidt dan ook dat kwaliteit nu niet wordt benut door de PvdA. Fijne partij is dat.

Voor toekomstige hotshots in al die lokale PvdA-fracties, de lijsttrekkers bij de komende verkiezingen, heeft de partijtop nog een tweede workshop verzonnen. Hiervan zou ook iemand als, zeg, Paul Rosenmöller baat hebben: “Hoe breng ik kort en bondig mijn boodschap voor het voetlicht? Hoe overtuig ik de kiezer naar de stembus te gaan en op mijn partij te stemmen?”

Of de PvdA nu de heilige graal of een snelwerkend paardenmiddel heeft ontdekt, merken we pas op 6 maart bij de gemeenteraadsverkiezingen. Helaas, voor Paul Rosenmöller én voor de bezoekers van deze website, laat de PvdA bij deze bildungsbijeenkomst geen pottenkijkers toe. Groenlinks vreest dus voor zijn verkiezingsresultaten.



[Terug naar hoofdmenu]
 

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen

Blijf op de hoogte van het laatste campagnenieuws en geef je op voor de e-mailservice van Stemhok.nl.
Zelf schrijven voor Stemhok.nl? Stuur dan een e-mailbericht naar info@stemhok.nl en meld je aan.
Waarschuwing: Iedere gelijkenis met bestaande personen, gebeurtenissen en/of partijen berust geenszins op toeval.