[STEMHOK.NL]    

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen - deze site wordt wekelijks ververst

           

 

Geef je op voor de
wekelijkse
Stemhok nieuwsbrief
E-mailadres:
Geef je op
Meld je af

 

 

 

 

 

 

 

 

      Nederlandse verkiezingsspots

Door Pieter van der Straaten

Wie in Amerika president of senator wil worden, heeft een oorlogskas van vele tientallen miljoenen dollars nodig De verkiezingsstrijd wordt vooral uitgevochten tijdens de prime-time reclameblokken. Hoe meer reclamezendtijd, hoe groter de kans dat de zwevende kiezer op jou stemt. In Nederland krijgen politici hun zendtijd voor politieke partijen gratis in de schoot geworpen. Kunnen zij die weelde aan? Stemhok.nl beoordeelt tot de verkiezingen alle spotjes.

ChristenUnie
Gezien: Maandag 7 januari, 15.13 uur, Nederland 2

De EO organiseert al jaren een Jongerendag in de hoop reli-jongeren aan zich te kunnen binden. Dat werkt uitstekend, moet de ChristenUnie hebben gedacht. Stevige muziek, vlotte studenten en een wild zwiepende camera luisteren het spotje op.

‘Samen’ is voor de jongeren het sleutelwoord. De een heeft nog verhevener toekomstidealen dan de ander (eentje wil zelfs werken met allochtonen!), maar geen van allen hebben ze zin de afwas in hun gezamenlijke studentenhuis te doen.

Zoals het een studenten betaamt, is hun keuken één grote bende, maar… wie staat daar te soppen? Is dat niet? Jaja, lijsttrekker Kars veling heeft zijn nette jasje uitgetrokken en een huishoudschort omgeknoopt. Diepere gedachte: deze man voelt zich niet te groot voor het vuile werk.

Eindoordeel:
Niveau studenten-tv


SP
Gezien: Dinsdag 8 januari, 12.57 uur, Nederland 1

Als SP-leden het volk willen vertegenwoordigen in gemeenteraad, provincie of parlement, moeten ze beloven het leeuwendeel van hun inkomen in de partijkas te storten. Wat er met dat geld gebeurt, is onduidelijk. Het wordt in ieder geval niet in gelikte verkiezingsspots geïnvesteerd.

Het spotje van deze week begon met beelden van een of andere spiegelgebouw in een kantorenwijk.
Dat is de VVD, dachten we aanvankelijk, tot SP-lijsttrekker Marijnissen in beeld verscheen. Nog een scène later zat hij voor een rood scherm waarbij hij leeg mocht lopen over partijstandpunten. Iets anders dan dit rode scherm met het pratende hoofd kregen we niet meer te zien.

Zo’n pratend hoofd zou natuurlijk pirma kunnen werken, maar dan moet dat hoofd niet alleen clichés uitkramen. Zelfs de clichés rolden Marijnissen niet vloeiend uit de mond. “Mijn motto”, begon hij, waarna hij nog ogenblik moest piekeren – wat was het ook alweer? Uiteindelijk bracht hij uit: “Rijkdom die je niet kunt delen met een ander, dat is pas echt pure armoe.”

En het ergste is nog: misschien trekt hij er nog kiezers mee ook!

Eindoordeel:
Crematietelevisie



VVD
Gezien: Maandag 8 januari, 17.22 uur, Nederland 2

Verander nooit een winnend team, moeten ze bij de VVD hebben geacht. Zo heeft Erica Terpstra in de afgelopen vier jaar niets laten zien in de Tweede Kamer, maar omdat ze populair is bij het electoraat, heeft ze toch de vierde plek op de kieslijst gekregen. Als het volk brood en spelen wil, krijgt het brood en spelen, redeneert VVD-voorzitter en lijstsamensteller Eenhoorn.

Dijkstal, Jorritsma en Hermans doen het ook niet slecht in de populariteitspolls, dus mogen zij samen met Erica opdraven in het VVD-filmpje. Dijkstal mag wat platitudes debiteren, terwijl hij door een drukke winkelstraat loopt, en de andere drie worden lovend toegesproken door nauwkeurig geselecteerde, “gewone” VVD-kiezers.

Wat het spotje nog enigszins te pruimen maakt, is dat alle “gewone VVD’ers” spreken niet heel duidelijk, maar toch onvervalst plat Haags accent. De cameraploeg heeft de stad niet hoeven verlaten! Zelfs de winkelstraat van Dijkstal blijkt bij nadere beschouwing niet “ergens in het land” te liggen, maar gewoon naast het Tweede-Kamergebouw. Verder dan 100 meter van zijn werkkamer is hij nooit verwijderd geweest.

Eindoordeel:
Lokale televisie van makers voor wie Hilversum, en zelfs Aalsmeer, veel te hoog is gegrepen.



[Terug naar hoofdmenu]
 

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen

Blijf op de hoogte van het laatste campagnenieuws en geef je op voor de e-mailservice van Stemhok.nl.
Zelf schrijven voor Stemhok.nl? Stuur dan een e-mailbericht naar info@stemhok.nl en meld je aan.
Waarschuwing: Iedere gelijkenis met bestaande personen, gebeurtenissen en/of partijen berust geenszins op toeval.