[STEMHOK.NL]    

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen - deze site wordt wekelijks ververst

           

 

Geef je op voor de
wekelijkse
Stemhok nieuwsbrief
E-mailadres:
Geef je op
Meld je af

 

 

 

 

 

 

 

 

      De spotjes: PvdA, CDA en GroenLinks

Door de redactie van Stemhok.nl

Wie in Amerika president of senator wil worden, heeft een oorlogskas van vele tientallen miljoenen dollars nodig De verkiezingsstrijd wordt vooral uitgevochten tijdens de prime-time reclameblokken. Hoe meer reclamezendtijd, hoe groter de kans dat de zwevende kiezer op jou stemt. In Nederland krijgen politici hun zendtijd voor politieke partijen gratis in de schoot geworpen. Kunnen zij die weelde aan? Stemhok.nl beoordeelt tot de verkiezingen alle spotjes.

CDA
Gezien: Dinsdag 22 januari, 17.22 uur, Nederland 2

We doen het eens lekker psychedelisch, dachten de makers van het CDA-propagandafilmpje. In het openingsshot zijn niet alleen de bomen op het schoolplein, maar ook schoolgebouw en spelende kinderen vakkundig geretoucheerd in een gifgroene teint, de kleur van het CDA.

Daarna krijgen we achtereenvolgens shots in helblauw, poepbruin en nogmaals gifgroen, telkens abrupt onderbroken door het norse hoofd van Jan Peter Balkenende in full colour. Die overgang bezorgt de kijker een zeker schrikeffect. Uit de mond van Balkenende rolt de ene na de andere over-gearticuleerde one-liner. ‘Als je naar je werk gaat, sta je of in de file, of in de trein’. En: ‘wie niets fout doet, heeft ook niets te verbergen.’

Naarmate het spotje vordert, staart de CDA-lijsttrekker steeds bozer de camera in en kraamt hij steeds lozere woorden uit om op ferme toon af te sluiten met: ‘Friesland is geen Brabant. Noord-Holland geen Overijssel.’ Toe maar.

Eindoordeel:
Masochisme



PvdA
Gezien: Maandag 21 januari, 15.27 uur, Nederland 2

Iedereen vindt Ad Melkert leuk. Zelfs als er over hem geroddeld wordt. De PvdA laat in zijn spot Tweede Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven en burgemeester Job Cohen - ja, beiden PvdA - in een kroeg gezellig bijkletsen.

De camera staat in een rare hoek en de gevoelig microfoon vangt flarden van een gesprek op. Waar zou het machtige tweetal over praten Verraad, een coup, wil Cohen toch nog premier worden?

Nee, niets van dat alles. Want waar de gemiddelde Nederlander bij het omschrijven van zijn baas doorgaans korte heldere woorden gebruikt, merkt Van Nieuwenhoven in een vloeiende maar onbegrijpelijk volzin op: ‘Wat ik van Ad altijd zeg, hij weet vreselijk veel, maar mijn ervaring is dat hij het nog voor elkaar krijgt ook.’

Eindoordeel:
Ad ‘double-you’ Melkert for President



GroenLinks: ‘De zorg is het waard’
Gezien: dinsdag 22 januari, 13.10 uur, Nederland 1

Het spotje van GroenLinks heeft vergeleken met de spotjes van andere partijen beslist onderscheidend vermogen, maar ook ónvermogen. De manier waarop het spotje wordt gebracht, zonder commentaar, maar met beelden van hulpbehoevende mensen en een enkel bijschrift over de behandeltijd, zet potentiële kiezers aan het denken. Vooral ook over de vraag van welke partij dit spotje nu toch zou kunnen zijn. Van Leefbaar Nederland tot GroenLinks, “meer handen aan het bed” ligt eenieder immers in de mond bestorven.

Hoeveel tijd het kost om een patiënt in de thuiszorg te behandelen is onderwijl genoegzaam bekend en hoeft daarom niet meer tot op de minuut nauwkeurig vermeld te worden. Beter zou het zijn wanneer in dit spotje een aanzet werd gegeven voor het plan dat GroenLinks heeft om de zieke zorg er weer bovenop te helpen. Een spotje zonder commentaar is weliswaar indringend, maar wekt de schijn van een partij die met haar mond vol tanden zit; nu de tandarts uit het ziekenfondspakket is verdwenen zou dat toch niet meer nodig hoeven zijn. Tegelijkertijd is het een prachtig statement tegen schreeuwlelijks die denken met een enkele one-liner het politieke walhalla te kunnen bereiken.

Eindoordeel:
Twijfel troef



ChristenUnie
Gezien: Dinsdag 15 januari, 17.22 uur, Nederland 2

De tweede flitsende televisiespot van de ChristenUnie brengt lijsttrekker Kars Veling naar een biologische melkveehouderij. De boerin heeft iets unieks in haar stal. Kunst voor Koeien. Voor haar dankbare dieren geen kale muren, maar schilderingen van weidse polderlandschappen met koeien, molens en sappig gras.

Kars Veling komt goed over als geïnteresseerde, tien jaar jongere bezoeker. Zijn gastvrouw mag zelfs jij tegen hem zeggen. De belofte is duidelijk: met de ChristenUnie blijft het romantische boerenleven bestaan. Zo hoort het!

Eindoordeel:
Niveau plattelands-tv



D66
Gezien: Maandag 14 januari, 15.40 uur, Nederland 2

Bijeenkomsten in bedompte zaaltjes, dat is hoe D66 de politiek graag toont. Niks geen felle betogen, inspirerende beelden of ludieke acties. Nee, het armlastige D66 toont simpelweg een partijbijeenkomst.

De regisseur van dit filmpje heeft, heel artistiekerig, gekozen voor zwartwit. Dat past dan ook uitstekend. De sfeer op het D66-congres is als bij een ARP-bijeenkomst in 1952, maar dan met iets meer vrouwen. Onwillekeurig vraag je je af of zwartwit-beelden goedkoper waren dan kleur. Het campagneteam kon slechts een klein groen streepje langs de bovenrand van het scherm betalen.

Onder het groene streepje wordt de kijker vergast op platitudes van Thom de Graaf, en op ministers van D66 – heel gewone mensen – die aan de bar een biertje drinken met partijleden, stuk voor stuk al even gewone mensen. Dit alles wordt afgewisseld met shots van de zaal: vermoeid ogend klapvee en heel veel lege stoelen. Dit is politiek, D66-style.

Eindoordeel:
Uitvaarttelevisie



VVD
Gezien: Maandag 8 januari, 17.22 uur, Nederland 2

Verander nooit een winnend team, moeten ze bij de VVD hebben geacht. Zo heeft Erica Terpstra in de afgelopen vier jaar niets laten zien in de Tweede Kamer, maar omdat ze populair is bij het electoraat, heeft ze toch de vierde plek op de kieslijst gekregen. Als het volk brood en spelen wil, krijgt het brood en spelen, redeneert VVD-voorzitter en lijstsamensteller Eenhoorn.

Dijkstal, Jorritsma en Hermans doen het ook niet slecht in de populariteitspolls, dus mogen zij samen met Erica opdraven in het VVD-filmpje. Dijkstal mag wat platitudes debiteren, terwijl hij door een drukke winkelstraat loopt, en de andere drie worden lovend toegesproken door nauwkeurig geselecteerde, “gewone” VVD-kiezers.

Wat het spotje nog enigszins te pruimen maakt, is dat alle “gewone VVD’ers” spreken niet heel duidelijk, maar toch onvervalst plat Haags accent. De cameraploeg heeft de stad niet hoeven verlaten! Zelfs de winkelstraat van Dijkstal blijkt bij nadere beschouwing niet “ergens in het land” te liggen, maar gewoon naast het Tweede-Kamergebouw. Verder dan 100 meter van zijn werkkamer is hij nooit verwijderd geweest.

Eindoordeel:
Lokale televisie van makers voor wie Hilversum, en zelfs Aalsmeer, veel te hoog is gegrepen.



ChristenUnie
Gezien: Maandag 7 januari, 15.13 uur, Nederland 2

De EO organiseert al jaren een Jongerendag in de hoop reli-jongeren aan zich te kunnen binden. Dat werkt uitstekend, moet de ChristenUnie hebben gedacht. Stevige muziek, vlotte studenten en een wild zwiepende camera luisteren het spotje op.

'Samen' is voor de jongeren het sleutelwoord. De een heeft nog verhevener toekomstidealen dan de ander (eentje wil zelfs werken met allochtonen!), maar geen van allen hebben ze zin de afwas in hun gezamenlijke studentenhuis te doen.

Zoals het een studenten betaamt, is hun keuken één grote bende, maar… wie staat daar te soppen? Is dat niet? Jaja, lijsttrekker Kars veling heeft zijn nette jasje uitgetrokken en een huishoudschort omgeknoopt. Diepere gedachte: deze man voelt zich niet te groot voor het vuile werk.

Eindoordeel:
Niveau studenten-tv



SP
Gezien: Dinsdag 8 januari, 12.57 uur, Nederland 1

Als SP-leden het volk willen vertegenwoordigen in gemeenteraad, provincie of parlement, moeten ze beloven het leeuwendeel van hun inkomen in de partijkas te storten. Wat er met dat geld gebeurt, is onduidelijk. Het wordt in ieder geval niet in gelikte verkiezingsspots geïnvesteerd.

Het spotje van deze week begon met beelden van een of andere spiegelgebouw in een kantorenwijk.
Dat is de VVD, dachten we aanvankelijk, tot SP-lijsttrekker Marijnissen in beeld verscheen. Nog een scène later zat hij voor een rood scherm waarbij hij leeg mocht lopen over partijstandpunten. Iets anders dan dit rode scherm met het pratende hoofd kregen we niet meer te zien.

Zo'n pratend hoofd zou natuurlijk pirma kunnen werken, maar dan moet dat hoofd niet alleen clichés uitkramen. Zelfs de clichés rolden Marijnissen niet vloeiend uit de mond. “Mijn motto”, begon hij, waarna hij nog ogenblik moest piekeren - wat was het ook alweer? Uiteindelijk bracht hij uit: “Rijkdom die je niet kunt delen met een ander, dat is pas echt pure armoe.”

En het ergste is nog: misschien trekt hij er nog kiezers mee ook!

Eindoordeel:
Crematietelevisie



[Terug naar hoofdmenu]
 

Stemhok.nl  - reageer - colofon - nog 2 weken tot de verkiezingen

Blijf op de hoogte van het laatste campagnenieuws en geef je op voor de e-mailservice van Stemhok.nl.
Zelf schrijven voor Stemhok.nl? Stuur dan een e-mailbericht naar info@stemhok.nl en meld je aan.
Waarschuwing: Iedere gelijkenis met bestaande personen, gebeurtenissen en/of partijen berust geenszins op toeval.